Forum

Forum - Ultratop - StuBru zakt weg in nieuwe luistercijfers.

Boven de zender cirkelt ook steeds die eeuwige discussie. Moet de zender toegeven aan de commercie? “Het is een amusementszender geworden”, zegt Jan Schoukens, die de zender in 1983 oprichtte. “Het hardleerse en tegendraadse imago is er niet meer en de muziek is eenheidsworst geworden.

het aandeel van Studio Brussel tussen 2016 en 2019 van 25,8% naar 20,4%.
In 2022 ,deel 1 nog amper 6,76% marktaandeel.

En dat is volgens mij volledig hun eigen schuld. Neem een voorbeeld aan Willy en draai eindelijk eens wat meer nieuwe indie-platen van nieuwe bands en de bands die Stubru groot gemaakt hebben! Ik kan mij voorstellen dat massa's oorspronkelijke fans van het typische "stubru-werk" wegzappen als ze nog maar eens Dikke of Lil Nas X of Elton John-verkrachtingen horen passeren. Dat doe ik ook steeds vaker. (maar dan keer ik wel braaf weer terug)

Anderszijds, de radiozenders zijn imo om ter zwakst momenteel, maar de % moeten ergens verdeeld worden zeker. Die koppositie voor Radio 2 moet ooit toch eens beginnen tanen. En winst voor Q's en Joe's moet al zeker niet. Dat MNM boven Stubru komt is hemeltergend, die zender zou naar minder dan 3% moeten verbannen worden.
Nostalgie en Willy mogen van mij wat meer stijgen.
En nu geven de slimme koppen van Stubru ook nog eens een maagstamp en een uppercut aan de trouwe Afrekening-fans. Dat is toch onvergeeflijk.
Ik heb het gevoel dat er misschien ook nog een andere olifant in de kamer zou kunnen zitten. Zijn er gewoon de laatste tijd misschien minder mensen die nog naar de radio luisteren in de eerste plaats? En zijn het juist de personen die anders naar Studio Brussel luisteren die zo afhaken? Het lijkt mij realistischer dat zij concurrentie zo gaan krijgen dan Radio 2 met hun oudere en traditionelere publiek.

Verder heb ik ook af en toe wel vraagtekens bij de playlist of de aanpak van Studio Brussel, maar ik vraag me af of dat nu de grootste reden is van dit verlies.
Ik kan gherkin zijn redenering ook wel volgen. Veel mensen verkiezen spotify en dergelijke playlists boven de ouderwetse radio. En dat zijn in de eerste plaats het jongere publiek dat niet naar Radio 2 luistert.
Ik vrees dat er op langere termijn dan ook zal moeten gesnoeid worden in het radiolandschap en niet in het minst bij de VRT.

Weet er trouwens iemand of de luistercijfers bij de digitale zenders (vb. StuBru Tijdloze) meegerekend worden bij de hoofdzender, in dit geval Studio Brussel?
Een zender die de Afrekening twee maand laat inslapen een hitparade hoort wekelijks te zijn een heel jaar door
Zend de Afrekening uit van in de bus wil je als zender geloofwaardig blijven...
@nightwish : digitale zenders zijn voor de 2° keer meegerekend.

@gherkin : minder mensen die radio luisteren? Klopt niet aangezien de volledige luisterbereidheid juist gestegen is.
Jan Schoukens, die slaat de nagel op de kop. Noem nog eens 5 "bekende" radio-koppen op. Ayco, Sofie Lemaire,Siska Schoeters,Hauttekiet ,Otto-Jan...nu is het minder en ook sneller naar TV gehaald.
Laatst gewijzigd:
Michèle Cuvelier en Stijn Van de Voorde horen daar volgens mij ook wel bij.

En Roos Van Acker ook wel. Anderzijds lijken ze nu qua radio-koppen precies die mensen buiten de radio te lanceren - of gaan ze voor Xander De Rycke die al bekend was. Kan natuurlijk ook op die manier een tactiek zijn dat die dan extra luisteraars mee gaan brengen.

Btw het kanaal van De Tijdloze zou op 0,71% marktaandeel staan.


Een bericht toevoegen (*=Verplicht veld)
Naam*   
E-mail   
Een smilie toevoegen:
Tekst*   


AustraliŽ BelgiŽ Denemarken Duitsland Finland Frankrijk ItaliŽ Nederland Nieuw-Zeeland Noorwegen Oostenrijk Portugal Spanje Zweden Zwitserland
LOGIN
PASWOORD
Paswoord vergeten?