Forum

Forum - General [nl] - Hoogte en Dieptepunten 2017

Het jaar loopt bijna weer ten einde, dus is het weer tijd om terug te blikken op muzikaal 2017

Wat waren voor jullie de hoogtepunten en dieptepunten van dit jaar,

Als dieptepunt qua hitlijsten, toch wel de Single Top 100, met al zijn bagger aan Topnotch produkten, als nieuws, toch wel de aanslag bij het concert van Ariana Grande, waar slachtoffers vielen, en niet te vergeten de zelfmoord van Linkin Park zanger Chester Bennington.

Hoogtepunt heeft ook met Grande te maken, maar dan met het concert wat zij georganiseerd heeft na afloop van de aanslag, in het kader van verbroedering, tijdens het concert waren recente artiesten en artiesten die al wat langer mee draaien samen te zien op 1 podium

Voor 2018 hoop ik dat eindelijk de samenstelling van de Single Top 100 een keer flink op de schop gaat.

Wist je dat linkin park ook zo concert heeft gedaan maar dan met rock acts. En ging het over zelfmoord. Liever zie ik zulke dingen elke jaar niet pas als het te laat is
Een (niet hèt) dieptepunt is dat de onbekende Princenummers die na zijn dood zijn uitgebracht eigenlijk helemaal niet zulke hitsuccessen zijn geworden. Of laat ik het zo zeggen: ik had daar zelf veel meer van verwacht, niet slechts een vluchtige #44-notering bij iTunes en dan weer zakken.

Een hoogtepunt, en daar sta je niet elke dag bij stil, is je eigen gezondheid. Een hoogtepunt is dat we zelf fysiek ongeschonden het jaar door zijn gekomen.
Laatst gewijzigd:
Op muzikaal gebied waren de hoogtepunten dat Camila Cabello internationaal als SOLOARTIEST is doorgebroken met 'Havana' en Dua Lipa met 'New Rules', en One Love Manchester was inderdaad een hoogtepunt! Ook was voor mij een hoogtepunt dat Taylor Swift me verrast heeft met nieuwe muziek en haar beste album ooit gemaakt!

Het dieptepunt is de topnotchrommel met hoge noteringen in het jaaroverzicht, 'Shape Of You' en 'Despacito' dé wereldhits van 2017, het feit dat 'Look What You Made Me Do' in veel landen al buiten de hitlijsten ligt en '...Ready For It' volledig is geflopt, Ed Sheeran met vier overgewaardeerde hits, Famke Louise met twee verschrikkelijke hits en Katy Perry die ver naar beneden is gezakt, tevens qua uiterlijk overigens. Daarnaast is de onverwachte dood van Chester Bennington ook zeker een dieptepunt.
Laatst gewijzigd:
Nog niet genoemd hoogtepunt: Adele die zich inzette in de nasleep na de Grenfell Tower.
Echt dieptepunt was die brand zelf.
Al die mensen die opgesloten zaten in hun eigen huis terwijl ze 2017 net zo feestelijk zijn begonnen als nu iedereen 2018.
Het is niet echt een hoogtepunt, maar dat het eigentalige product veel Engelstalige troep heeft vervangen is uiteraard een mooi fenomeen dat hopelijk in 2018 een verder vervolg krijgt.
Een volwassen eigen muziekcultuur ipv amechtig en slaafs naar "Amerika!" kijken voor culturele producten.

En prima dat de top 100 dat reflecteert.
Ieder zijn mening, maar ik vind Engelstalige muziek minder "troep" dan Nederlands. Engelstalige hits gaan meestal nog ergens over..
Ik hoop dat die gemanipuleerde Topnotch rommel niet meer zoveel aandacht krijgt...en wederom verder gekeken wordt naar muziek over de grens en niet blijven hangen in een Nederlandstalige bubble.
Muzikale hoogtepunten:

De vele concerten/festivals die ik bezocht heb

Muzikale dieptepunten:

Geen of je moet het tegenvallende Linkin Park album als dieptepunt zien maar om eerlijk te zijn had ik dat al verwacht

Hoogtepunten in het algemeen:

De reactie van artiesten op de tragedies die er afgelopen jaar zijn gebeurd waarbij met name de al eerder in deze thread genoemde Ariana Grande een standbeeld verdient.

Ook de door S:pko genoemde inzet van Adele was hartverwarmend.

Dieptepunten in het algemeen:

De zelfmoorden van Chris Cornell en Chester Bennington en de aanslagen in Manchester en Las Vegas
Topnotch rommel is trouwens geen dieptepunt naar mijn mening maar een kwestie van smaak.

De huidige samenstelling van de Single Top 100 is echter wel een dieptepunt in de Singlechart geschiedenis.

Niet dat die Topnotch rommel er in staat (het is nu eenmaal populair onder jongeren) maar voornamelijk het feit dat ieder nummer in de Single Top 100 kan staan (zelfs een intro van een album)
Hoeveel metal staat hierin?
http://www.hitlistweb.nl/ReadBlog.aspx?Id=11861

Of laat ik het anders vragen: wat zijn hieruit de metalhoogte- en dieptepunten?

De Grandmix staat 1 bij de albums: de hoogtepunten uit 2017 volgens Ben Liebrand:
http://www.liebrand.nl/cd/gm2017/index.html
Laatst gewijzigd:
Wil je een hitlijst hebben die betrouwbaar is, dan moeten ze af van het meetellen van de streams. Alleen betaalde downloads en singles tellen mee. De huidige manier is gewoon erg fraude gevoelig en opvallend genoeg lijken ze bij Topnotch handige mensen in dienst te hebben. Een paar jaar geleden zag je dat artiesten uit de Berk stal of Jan Smit Stal makkelijk in de top 10 belandden. Kijk je naar de Top 40 dan zie je heel wat minder Topnotch producten in de lijst staan.
@Bjorn top 40 is airplay lijst van dj's en top 100 is populariteitslijst van het publiek.
Mocht je willen weten wat de smaak van het grote publiek is dan kijk je dus even naar de top 100.

Als ik naar de club ga hoor al een paar jaar ik de halve avond "topnotch" producten. Zeker ook handige mensen van die firma?

Of zou eigentalig urban in NL gewoon net zo populair zijn als in de rest van Europa?

Zie Frankrijk
https://www.youtube.com/watch?v=Fvw4vOXyBPU
ben ik niet met je eens Tsjap

Top 40 is airplay, maar de Top 100 is geen populariteitslijst van het publiek, dit is een populariteitslijst voor jongeren, de ouderen worden in deze lijsr vergeten.

Ik weet niet naar welke club jij gaat, maar de clubs waar ik kom, daar hoor je echt geen Topnotchbagger.
gemiddelde leeftijd op spotify is gewoon rond de dertig hoor.
2018 begint alweer met een rel veroorzaakt door onze rappende Boef...
Ik was een paar weken geleden in club Red (Leeuwarden) en daar barstte het van Topnotchnummers, en iedereen kon "onbekende hits" als 'Cartier' en 'Traag' meebléren. Ik dacht echt van: hoé kan dit zo bekend zijn onder de jeugd? Blijkbaar zijn het wel grote hits geweest, ook al stonden ze zover ik het weet niet in de Nederlandse Top 40.
Ik kom weinig in clubs, maar als ik er kom hoor ik ook geen Topnotch rommel (gelukkig)
De Tsjap, duh, die muziek wordt gefabriceerd om in clubs waar veel jongeren komen gedraaid te worden. Dat sluit precies aan op de doelgroep.
Daarbuiten moet je over het algemeen echt niet aankomen met dat genre.

Sebastiaan. Ja grote hits in de doelgroep.
Ik zou niet een regel van de door jou genoemde nummers kennen...
en dat noemt zich een voorbeeld voor de jeugd...die gozer verdient contractontbinding en weer volledig de anonimiteit in
Inderdaad. Gewoon boycotten die tsjap.
Bagger. Zowel zijn muziek als zijn gedrag...
Verziekt compleet de huidige Nederlandse tienergeneratie.
Kom er maar in, De Tsjap
De streams zjjn hem naar zijn domme hoofd gestegen.
Ik heb al eens gememoreerd dat Andre Hazes een paar jaar in de gevangenis heeft gezeten.

Geen enkel probleem voor het artistieke product
Je kan Hazes niet met die loser vergelijken, Hazes zijn aanhang waren volwassenen, en dat van die nietsnut zijn kinderen. Dus is het logisch dat iemand waar kinderen tegen opkijken, een goed voorbeeld geven, en dat is alles behalve wat Boef nu doet.

Wat je trouwens moet doen Tsjap, is een keer je muzikale kennis uitbreiden, Youtube staat vol met nummers en genres die vele malen beter zijn dan die nedershit. Je hoeft maar End Of Yeat Lists- Best rock, best doo-wop, best soul om maar wat te noemen in te tikken en je zult verstelt staan van de mooie muziek en genres die er bestaan.

En dan vraag je je waarschijnlijk af wat doo-wop is, durf ik met 90 procent te stellen zeker

BingtheKing.

De muzikale kennis van DeTsjap is nu eenmaal erg beperkt.
Van DeTsjap moet er door iedereen en overal Nederrap geluisterd en gedraaid worden..en dat het gedrag van Boef niet door DeTsjap veroordeeld wordt had ik ook al verwacht..
DeTsjap is ook een vrouw, die weleens naar clubs gaat...
Volgens Boef dus ook een hoer.
Maar ach, Boef is een held, nietwaar?
Van mij mag tsjap luisteren wat die wilt. Maar dit kan je niet goed praten steeds opnieuw. Als ik fan van iemand ben keur ik ook niet alles goed wat ze doen gelijk. Je word fan omdat je het tof vind wat ze maken.

Het hele nou dan ben ook geen echte fan als hier niet mee eens bent is bullshit. Maar ja hiphop is meest groepsdruk en loop achter iemands reet aan muziek die er is. Eigen mening bestaat niet want dan lig je er uit.
Ik heb mijn menig al gegeven over Boef toen hij het nodig vond om met 260 km per uur over de snelweg te jakkeren.

I rest my case ...
die uitspraak kan hem de kop gaan kosten, diverse radiostations weigeren zijn muziek te draaien, en boycotten nu zijn bagger

http://www.mediacourant.nl/2018/01/qmusic-dj-mattie-valk-boycot-seksistische-rapper-boef/
Laatst gewijzigd:
@BingTheKing

De meeste radiostations hebben nooit Nederlandstalig gedraaid (hooguit 5 procent)
Dus zo wat?
Absoluut onwaar DeTsjap.
Er zijn zelfs twee eigen zenders voor het Nederlandsetalige produkt...
Het genre krijgt eerder veel te veel aandacht...
bij 538, Q en 3FM worden anders wel Nederlandstalige muziek gedraaid, in alle stijlen denkbaar, urban, foute uur muziek en pop
Zelf op Veronica wordt het gedraaid
Van Dik Hout, De Dijk, Bløf. Toch echt Nederlandstalig...
precies
trouwens Tsjap, ik zie dat je 37 bent volgens je geboortedatum, wat moet je dan in hemelsnaam met Boef en consorten, het wordt echt eens tijd dat je je wat meer gaat verdiepen in andere soorten muziek, en zeker gezien je leeftijd als dit zo is.

Effe terugkomend op deze topic i.v.m. mijn reactie op topic album top100, kleine discussie met De Tsjap en Aikanaro, betreft hype.

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van urban en vooral de dutch-urban/neder-rap.
Maar de tijd geeft gewoon aan wanneer iets een hype, of populair is, of je nu wilt of niet.Geld ook voor mij.

Na de 2e wereldoorlog is het muziek wereldje in een stroomversnelling geraakt met toen vooral bigband muziek als hype/genre. Nu 2018 is de muziekwereld zo breed dat er een overvloed is aan music genres, voor ieder wat wils.
Als je niet met de muziek-tijd meegroeit blijf je bij het oude en verniewingen worden steeds meer een taboe.

Zelf denk ik mee te groeien met muziek, maar hoe ouder je word hoe moeilijker het word om de moderne veranderingen van muziekstylen bij te houden.

Het is gewoon genieten hoe "POP-muziek"zich de afgelopen 50 jaar zich heeft ontwikkeld.
Heb zelf heb mogen ondervinden hoe hitlijsten samengesteld worden, kan je zeggen, dat is geen makkie.
Laatst gewijzigd:
Zelf vind ik het vooral geweldig dat we platforms als youtube hebben en niet meer naar de betuttelaars van de radio muziek keuze hoeven te luisteren.
"De Tsjap", geheel mee eens.
Gelukkig is er inderdaad YouTube. Volop keus wat betreft mij favoriete genre. Al die NL urban/rap troep en slappe (rock)bandjes die de reguliere radio ons door de strot duwen wordt nogal vervelend.
Ook met je eens dus, De Tsjap.
@Rootje

op de radio is nog steeds 90 % Engelstalig hoor. Wat dat betreft kun je je niet echt ergeren aan NL urban.
Enige dat veranderd is is dat van de Nederlandstalige muziek die uitgezonden wordt bijna alles urban is.

Wat ik zelf trouwens jammer vind, want ik vind dat volksmuziek en het luisterlied ook een kans zouden moeten krijgen in de officiele media.
Laatst gewijzigd:
Je woont in België DeTsjap.
Wat weet je überhaupt van het Nederlandse radiolandschap?
In België is het inderdaad zo.
De NL rappertjes scoren daar een stuk minder als ik zo in de Ultratop bij jullie kijk.
Hier is de aandacht voor die raptroep ergerlijk.
De volksmuziek heeft genoeg aandacht in Nederland.
Het heeft twee eigen radiozenders...is dat niet genoeg?
Laatst gewijzigd:
Ik richt me vanuit Nederland meer op de Ultratop,en radiozenders in Belgie zijn beter dan in NL, uuuh..... is mijn mening dan.
We hebben in NL een overschot aan radiozenders vind ik, zal maar niet spreken over de kwaliteit.
@Rootje

In Belgie scoren NL urban artiesten nauwelijks in de ultratop omdat deze zich baseert op radio airplay. En hier is het radiolandschap NOG engelstaliger dan in Nederland.
Maar op youtube is het gewoon hetzelfde als bij jullie hoor. In Vlaanderen zijn gemiddeld 7 van de 10 meest geklikte platen Nederlands en in Wallonie 9 van de 10 Franse urban.

Op een site als relisten kun je trouwens prima in de gaten houden welk radiostatio wat uitzend.
Niks mis met een airplaylijst.
Als artiest wil je dat je muziek op de radio te horen is...
Voor jou blijkbaar iets heel engs. Airplay...
Een hitparade moet voor mij een populariteitsranking zijn. Wat de radio draait kan in aparte lijstjes.
voordat een plaat populair kan worden, helpt het anders wel enorm dat een song airplay krijgt via de radio om zo bekend te worden, dat is altijd al zo geweest
Wat tieners luisteren kan ook in een apart lijstje...


Een bericht toevoegen (*=Verplicht veld)
Naam*   
E-mail   
Een smilie toevoegen:
Tekst*   


AustraliŽ BelgiŽ Denemarken Duitsland Finland Frankrijk ItaliŽ Nederland Nieuw-Zeeland Noorwegen Oostenrijk Portugal Spanje Zweden Zwitserland
LOGIN
PASWOORD
Paswoord vergeten?