Forum

Forum - General [nl] - Samenstelling Single Top 100

Ik vraag me af hoe de Single Top 100 wordt samengesteld, nu begrijp ik het aantal downloads wat meetelt,

nu was er iemand die zei hier, dat Youtube views ook meetellen, maar hoe kan het dan dat bijvoorbeeld songs van de groten der aarden, noem een Michael, Bob, AC/DC, Stones en U2 bijvoorbeeld niet met hun nummers in de Top 100 staan, ik durf te wedden dat deze songs vele malen vaker per week bekeken worden op Youtube dan de nummers die nu in de top 100 staan,

kan iemand dit uitleggen
Laatst gewijzigd:
De Single Top 100 wordt voor het grootste gedeelte bepaald door streaming (spotify)
Downloads (iTunes) en YouTube tellen nagenoeg niet mee
Laatst gewijzigd:
Downloads (bovenal itunes) tellen nog wel mee voor de Single top 100 al is de invloed in de hitlijst zichtbaar minimaal vanwege de enorme lage aantallen .Dankzij itunes heeft Mariah Carey's Kerstclassic nog net een nr 1 hit in de top 100 weten te halen . Het is bovenal de dominantie van spotifystreams die de lijst bepaald . Vergelijk de wekelijkse Spotify top 100 maar eens met de wekelijkse single top 100 en zoek de verschillen ;- De lijst is wel beter geworden ivm vergelijking met 5 jaar geleden.
@BingTheKing

youtube is voor Billboard en veel Europese en Aziatische charts leidend. Daarbij worden de LOKALE youtube kliks geteld. Die "groten der aarde" worden vrij weinig geklikt buiten Engelstalige landen.

In NL weegt spotify weer zwaarder. En daar wordt aan voorselectie gedaan. Misschien gedaan om al te veel Nederlandstalgie content te vermijden, of om te vermkijden dat Turkse en Albanese platen (die regelmatig bij de meest geklikte 20 van Nederland zitten!) in de top 100 binnendringen.
oke, maar dan is de Single Top 100 dus niet representatief voor de echte lijst als het gaat om een lijst op volgorde van downloads, aangezien sommige nummers niet doorgelaten worden
"In NL weegt spotify weer zwaarder. En daar wordt aan voorselectie gedaan. Misschien gedaan om al te veel Nederlandstalgie content te vermijden, of om te vermkijden dat Turkse en Albanese platen (die regelmatig bij de meest geklikte 20 van Nederland zitten!) in de top 100 binnendringen."

Heb je ook nog een bron om je bewering van voorselectie te onderbouwen, want dit is namelijk grote onzin. Welke grote Albanese of Turkse hits worden wel veel gestreamed in Nederland maar komen niet in de charts voor?
De bron is De Tsjap zelf Baarsjes ... onze YouTube fan
Laatst gewijzigd:
Ja dit lijkt me ook onzin. Zoiets valt niet te filteren. In de dagelijkse lijsten van Spotify zijn deze spookhits ook niet terug te vinden.
Eindelijk wat meer duidelijkheid (goede zaak)

Als ik het dus goed begrijp brengen de platenmaatschappijen tegenwoordig alle nummers op spotify en andere streaming platforms uit als individuele singles (anders kunnen ze niet in de Single Top 100 staan volgens artikel a) en tellen streams helemaal niet mee bij de samenstelling van de Album Top 100.

Die 30 seconden stream-regeling verklaart de hoge streamcijfers van Habiba na de oproep van Boef.
Er staat verder geen restrictie per ip adres in de regels (Wat niet inhoudt dat die restrictie er niet is aangezien de regels al 3 jaar oud zijn)
Singles ok, maar waarom albumtracks, de meeste zijn het over het algemeen geen single, een single is een nummer die een officiele videoclip heeft en je kon kopen in een platenzaak
Probleem zit hem in het feit dat de platenmaatschappijen bepalen wat uitgebracht wordt als single en wat niet.

Voorheen was dat duidelijk omdat er een fysieke single werd uitgebracht. Tegenwoordig is dat niet meer het geval en stellen (alle?) platenmaatschappijen dat alle tracks die op de streamings platformen gezet worden singles zijn.
Streamingsgewijs bestaan er dus eigenlijk geen albums meer.

Wat het gevolg is kun je in de Single Top 100 zien ....
Dan moet de Single Top 100 uitgebreid worden naar een Single Top 200 zodat je weer meer singletracks ziet. Maar ook de nrs. 101-200 worden dan opgevuld met voor een deel albumtracks. Dus in zoverre uitgebreid dat er precies 100 singletracks instaan.

Je hebt al een wekelijkse Nederlandse Top 200. Idee misschien om daar wekelijks de Amerikaanse en Engelse onder te plakken voor een Top 600. Dan blijven er nog 400+ posities over voor een Top 1000.

Van BingtheKing heb ik begrepen dat ie de Braziliaanse ook volgt. Dus die kan er nog bij = een Top 800. Nog 2 andere landen en je hebt al een wekelijkse Top 1000 die kan concurreren met wat wij noemen de 'Single' Top 100. Of 1 land en de rest vul je op met Nederlandse Viral 50-tracks tot je 1000 posities hebt. Onderop de Duitse Top 200 misschien? Alle dubbele eruithalen en je hebt een wekelijkse Top 1000.

De volgorde zou zo kunnen zijn:
1-200 Nederland
(201-400) USA
(401-600) UK
(601-800) Brazilië
(801-1000) Duitsland
(...-1000) Viral 50 Nederland / nieuwe releases

+ via icoontjes aangeven wat single is en wat albumtrack

Omdat we 'm zélf samenstellen kunnen we er naar believen allerlei voorkeurtracks uit diverse genres ingooien.
Madonna heeft deze week Material World (Live) uitgebracht dus die zouden we deze week op 1000 kunnen zetten want haalt de Tipparade of Single Tip 30 toch niet.
Laatst gewijzigd:
Maken we er maar gelijk een Top 2000 van S:pko ...

Het lijkt mij beter om met platenmaatschappijen af te spreken dat er bij de release van een album een nummer als single wordt gekozen en dat dat nummer ook wordt gepromoot als single.
De rest zijn in eerste instantie albumtracks die niet in de Single Top 100 kunnen staan.
Na 4 weken wordt er een 2e single gekozen en gepromoot.
Na 8 weken een 3e, etc

Denk alleen niet dat bepaalde platenmaatschappijen daar zo makkelijk mee zullen instemmen.
Nee, dus moeten we zelf iets doen. Dus: welke 5 landen moeten er nog bij om tot 2000 posities te komen? Zweden?

http://kworb.net/spotify/

Een wekelijkse Top 2000 lijkt me om te beginnen trouwens wel érg veel moeite. Een Top 1000 lijkt me haalbaarder. Maar een Bubbling Under (nrs. 1001-2000) met alle verschillende Viral 50's uit zo'n 60 landen daarin verwerkt is ook een idee. Want dat wordt nergens verzameld in een overzicht dus blijft nu steeds grotendeels buiten beeld. Ideaal dus om daar een wekelijkse tiplijst van te maken voor die Top 1000. Social Media bepalen dan de tips.

Hoop dat mensen meedenken welke landen er behalve Nederland, Amerika en Engeland sowieso in die Top 1000 moeten. Brazilië en Duitsland is alleen een eigen ingeving. Heb de Top 200's hiervan inmiddels opgeslagen. Vermoed dat alle Top 200's op zaterdag worden ververst, dus ná de Single Top 100 nog 'ns (als het niet later is).

Nrs. 1001-2000 = een mix van de diverse Viral 50's (za-vr) + Spotify New-release Sorting Hat * (vr)
http://everynoise.com/spotify_new_releases.html
* Hier trof ik die Madonnatrack ook in aan. Dit overzicht wordt altijd vrijdagochtend 06:00 uur online gezet. (Zie ook de metalreleases daartussen.) Material Girl (Live) - Madonna is intussen al 7.271 keer afgespeeld. Maar omdat de populariteit van deze zangeres tanende is zal deze release amper wereldwijd gaan scoren, vermoed ik. Het wordt zelfs geen tip 30 in Nederland, denk ik. Door haar leeftijd valt ze buiten de 538-doelgroep en dus ook buiten de Tipparade. Want dat overzicht wordt alleen voor een radiodoelgroep gemaakt, niet voor het gehele Nederlandse publiek.

1 -- 1 What about us p!nk 6.017.223
22 -- 1 Op de weg - equalz 1.444.728
27 -- 1 Without you - avicii feat. sandro cavazza 10.957.059
28 -- 1 Summer air - italobrothers 63.047.057
29 -- 1 No roots - alice merton 28.363.346
30 -- 1 Hurtin' me - stefflon don feat. french montana 1.254.348

Avicii kwam zondag al binnen in de iTunes Top 50. Italobrothers zag ik net in de Zweedse Spotify Top 200 op 9.
http://kworb.net/spotify/country/se_weekly.html

6 nieuwkomers in de Tipparade. 4 platen zijn geflopt en kunnen de Nederlandse Top 40 niet meer halen. Te weten:

1 3 5 Ronnie Flex feat. Tabitha - Is dit over 6.030.834
11 15 5 Kesha - Praying 49.509.491
19 22 5 Youngr - '93 963.010+192.144=1.155.154
21 23 4 The Chainsmokers - Honest * 667.588+196.760+306.856+443.769+1.171.794+114.242+24.532.797=27.433.806 keer afgespeeld wereldwijd

Een Top 40 waarin maar 2 singles binnenkomen (Dimitri Vegas + Sigala). Spannend. Zondag kwamen er iets van 12 de iTunes Top 50 binnen. Lijkt wel of SoundAware is ingehuurd om de énige échte tegenwoordig zo saai mogelijk te houden. Jonas Blue gaat naar 1 in de metalschuwe 538-doelgroeplijst.

* Lifelike Remix = goed maar scoorde totaal niet in de Nederlandse Top 200. https://www.youtube.com/watch?v=LsMZe6ykPk0

Misschien de Italiaanse Top 200 nog toevoegen.

Bij de nieuwe releases staan ook nog de zogeheten 'artists ranks'. Dus die zou je ook nog kunnen meewegen. Voor Madonna is dit bijv. 401. Voor The Darkness, die ook iets nieuws uit heeft (Solid Gold) is dit 4485. Voor Basement Jaxx die met remixen komt van Rendez-Vu is het 4389. Dus die zou je op basis daarvan hoger kunnen zetten in de tip dan de nieuwe van The Darkness.

Na de aanslag van gisteren valt dit album van Liqz & Reign op. Elke track lijkt wel een aanslag op zich te behandelen. Zij staan op 99913.
https://www.youtube.com/watch?v=G6Jypoz8tK4

Posthuum wordt dit nummer van Amy Winehouse vandaag uitgebracht. Ook dat gaat zeer waarschijnlijk floppen. artist rank: 295
https://youtu.be/xo1xZYqNoSw

Hier een op Spotify afgeschermde metaltrack van KMFDM die vandaag uit is: https://youtu.be/RiFeQ7IQI3A artist rank: 101115
Kan ook Industrial Rock zijn. Het is iets uit dit rijtje:
alternative metal · industrial metal · industrial rock · nu metal ...
Maar de YouTube-track hierboven is helaas niet de V. 0.2. versie. Misschien later vandaag dat we die nieuwe versie nog ergens op internet kunnen opduikelen. Dit is de EP die eerder uitkwam:
https://www.youtube.com/watch?v=rXLil2Y9tr8

Raar dat de Dutch Hip-Hop van Gers Pardoel (artist rank: 5359) wél in de Belgische top-10 staat maar in Nederland niet eens een hit scoort. Van 'Zo bijzonder' is de radio-versie vandaag uit. Misschien gaat dat daar verandering in brengen.
https://www.youtube.com/watch?v=nhUxVknQNeI
http://www.digitalsalesdata.com/diydsd.php?Region=143446

16 uur geleden op YouTube gekwakt: The Waterboys. Bekend van 'The Whole of the Moon.' Dit heet 'Do We Choose Who We Love'. Groep staat op 6725. https://www.youtube.com/watch?v=iUct9989y4g

En Neill Finn 1 dag geleden: Second Nature. https://youtu.be/WW3pb77HL0Q artist rank: 17408. Zanger van Crowded House.

De nieuwe Spotify Top 200's staan trouwens al online: de #1 in Nederland is 1,348,210 keer gestreamed en is identiek aan die in de nieuwe Single Top 100; Dua Lipa staat 1 in Engeland, Major Lazer 1 in Brazilië, Axwell V Ingrosso 1 in Duitsland, Avicii 1 in Zweden en J-AX 1 in Italië. Ik zal 'ns kijken hoe ver ik kom met die Top 1000 vannacht. (zie: Spotify topic)

https://spotifycharts.com/regional/nl/weekly/latest
https://spotifycharts.com/regional/us/weekly/latest
https://spotifycharts.com/regional/gb/daily/latest
https://spotifycharts.com/regional/br/weekly/latest
https://spotifycharts.com/regional/de/weekly/latest
https://spotifycharts.com/regional/se/weekly/latest

Opmerkelijk: de voor de Top 40 geflopte Ronnie Flex staat met Dit Is Over gewoon in de Top 20 bij Spotify:
    18 18 7Is Dit Over - Ronnie Flex    724,392

En één van de 2 Top 40-binnenkomers blijft gewoon hangen op 73:
    73 73 3Complicated (feat. Kiiara) - Dimitri Vegas & Like Mike    273,030
Dus op basis van wat airplay gewoon in de Top 40 gegooid evenals:
60 67 5Came Here for Love - Sigala 299,918

Deze verschillen geven al aan wat voor krom beeld die Top 40 laat zien. Ronnie Flex had als Spotify #18 met Is Dit Over een dikke hit moeten hebben en Complicated en Came Here for Love hadden nog even in de Tipparade moeten staan. Een Nederlandstalig nummer wordt hier gewoon weggegooid.
Laatst gewijzigd:
Inderdaad eindelijk wat meer duidelijkheid.

Bij regel F voor de Single Top 100 dient het eerste woord "niet" geschrapt te worden.

En bij outstores worden nooit singles verkocht?
Wat streams betreft zijn de 'formatteringsregels' niet up to date. Bij singles geldt een vaste verhouding van 150:1. Ook voor de albums tellen ze mee. En geldt er een maximumaantal per 24h per IP-adres?
S:pko. KMFDM is een industrialband
Waar haal jij dat vandaan mafe?

Ik maak uit de regels op dat streams niet voor albums meetellen.

Lijkt mij trouwens ook vreemd hoor dat ze niet meetellen, ook gezien de grote voorsprong van Lil Kleine in de Album Top 100.

Van die verhouding 150:1 heb ik ook wel eens iets gelezen net zoals een maximumaantal per-ip adres (volgens mij via SportyJohn) maar 100% zeker heb ik dat nooit ergens kunnen vinden in regels of iets dergelijks
Laatst gewijzigd:
@Aikanaro: dat heeft de Megaman eens uit de doeken gedaan. Nederland volgt het Britse systeem, dat nogal ingewikkeld in elkaar zit. Mijns inziens een kunstmatige poging om de albumlijst in leven te houden.
Elke track heeft ook een ISRC-code?

http://www.isrc.net/general-faq.html?keyword=isrc%20code&matchtype=e&position=1t1&gclid=EAIaIQobChMIwuyh3cfm1QIVD40bCh11xwLOEAAYASAAEgLrTvD_BwE

For singles, you definitely need an ISRC code for the track. It is highly recommended that you also get a UPC code for singles because a UPC code is required on a single by:

iTunes
Nielsen SoundScan to participate in the Billboard Charts
Retailers, if you plan to release the single as a physical CD
Even some of the aggregators, streaming sites, and download sites

https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Standard_Recording_Code

Het International ISRC Agency is ondergebracht bij het secretariaat van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) in Londen (Groot-Brittannië).

De nationale ISRC-agentschappen in België en Nederland zijn:

voor België: SIMIM (audio) en IMAGIA (video) in Brussel
voor Nederland: SENA in Hilversum

https://www.sena.nl/
http://jaarverslag.sena.nl/jaarverslag
http://jaarverslag.sena.nl/jaarverslag#!/interview-jasper-cremers-red-bull-studio
http://isrc.ifpi.org/en/
http://www.isrc.net/Streaming-Royalties-Chart.php
http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/spotify-apple-music-tidal-music-streaming-services-royalty-rates-compared/
Laatst gewijzigd:
@mafe

Ik vrees dat je gelijk hebt en dat de streams zowel voor de Single Top 100 als de Album Top 100 meetellen wat op zich vreemd is.

Duidelijk zijn die Formatteringsregels wat betreft de album Top 100 niet wat betreft streaming (of ze zijn verouderd)

Dacht ook nog aan een ander idee waarbij naar een wekelijkse combinatie van Spotify-streams en iTunes-downloads wordt gezocht. Tracks die in de Spotify-weeklijst op 201 staan en dus buiten beeld vallen worden gelijkgeschakeld met het streamingaantal van die week op #200. De lijst die hier uit moet komen wordt niet een weekoverzicht waarbij Spotify zwaarte x heeft en iTunes zwaarte y maar zoekt naar verhoudingen tussen Spotify en iTunes per track, wat bij elke track anders ligt. Moet hier nog even over nadenken maar ik zet het idee hier toch maar vast neer. Het is ook niet de bedoeling dat volksmuziek puur dankzij klikvee toch weer in een top 100 terecht komt. Maar dat zou dan onmogelijk moeten worden omdat die artiest nooit in de Spotifylijst stond. De Spotify-database (eerdere tracks) gaat uitmaken of een track recht heeft op een Top 100-notering. Zo schuiven alle iTunes-klikvee-noteringen automatisch op naar #101 (of lager). Ook zou de Viral 50 Nederland bij dit overzicht betrokken moeten worden. Staat een track in de Viral 50 en ook bij iTunes mag ie weer wél in die Top 100. Maar alleen een Nederlandstalig iTunes Top 200-nummer zónder Spotify Top 200- of Viral 50-notering moet als klikvee-succesje worden beschouwd en heeft geen recht op Top 100.

Zal middernacht ook weer beginnen met de iTunes top 1500 + Digital Sales Data Top 100. Want het werken met iTunes-percentages is misschien minder handig dan geschatte downloadaantallen per dag/week.

Dus alle iTunes-dingen gaan gewoon weer meetellen op basis van registratie in de Spotify Top 200-database en noteringen in de Viral 50 en de Nederlandstalige iTunes-klikvee-noteringen worden hierdoor buitenspel gezet.

iTunes telt als bron die meetelt voor de Top 100 niet even zwaar mee als Spotify. iTunes telt zodanig zwaar mee dat de iTunes #1 rond de #80 in de Single Top 100 binnenkomt. Dus dat is een bron die ondergeschikt gemaakt is aan Spotify. Alleen daardoor koeken tegenwoordig Top 100-noteringen meer vast.

Dus hiermee moet per week iets zinnigs gedaan worden:

1. Spotify Top 200
2. Spotify Top 200 Database
3. iTunes Top 200
4. Viral 50
5. Viral 50 Database
6. Verhouding iTunes/Spotify per hit

1, 2 ,4 en 5 gaan de iTunes klikvee-noteringen bij 3 eruitzuiveren.

Interessant dus waar Rond de Wereld van Jan Smit deze week bij Spotify stond. Stond ie nergens kan ie dus obv de Database tóch de Top 100 binnenkomen vanwege een eerdere Spotify-registratie. En dan telt natuurlijk de hoogste streaming per dag/week voor die artiest; hoe hoog hij ooit bij Spotify is gekomen met een eerdere release die daar wél iets deed.

De enige reden waarom Spotify nu in de Single Top 100 domineert zijn die Nederlandstalige klikvee-noteringen bij iTunes. En die kun je er via 1, 2, 4 en 5 allemaal uit zuiveren. Wat er overblijft moet gelijkgeschakeld worden aan het Spotify-streamingaantal van #200. En dan heb je nog de resultaten bij iTunes waarnaar moet worden gekeken. Als je het dán 50-50 weegt krijg je volgens mij een veel verrassender overzicht. En Spotify zélf vernietigt dan nog steeds alle iTunes-klikvee-noteringen.
Laatst gewijzigd:
Ik zou zeggen: doe wat je niet laten kunt S:pko
Punt 6 is lastig. Want hoe moet je dat gaan doen? Dus eerst moeten een paar dingen worden uitgeprobeerd en op basis daarvan moeten dan nieuwe regels worden verzonnen. Maar volgende week zondag weten we iets meer, denk ik. Het is nu nog te vroeg om vaste conclusies te trekken. Duidelijk is al wel dat iTunes-scores zwaarder moeten wegen zodra een ook bij iTunes scorende track eenmaal in de Viral50 stond. Want dan scoort een niet-Top100-track dus in 2 tegengestelde lijsten. Dat moet voortaan automatisch de deur naar de Top 100/Single Tip gaan openen.
Laatst gewijzigd:


Een bericht toevoegen (*=Verplicht veld)
Naam*   
E-mail   
Een smilie toevoegen:
Tekst*   


AustraliŽ BelgiŽ Denemarken Duitsland Finland Frankrijk ItaliŽ Nederland Nieuw-Zeeland Noorwegen Oostenrijk Portugal Spanje Zweden Zwitserland
LOGIN
PASWOORD
Paswoord vergeten?